Maulana, Lutfi Akbar (2024) PENGGUNAAN MEDIA VISUAL DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN MUFRADAT DI KELAS IV SALAFIYAH ULA ISLAMIC CENTRE BIN BAZ YOGYAKARTA TAHUN AJARAN 2023/2024. Other thesis, Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yokyakarta.
SKRIPSI - Lutfi Akbar Maulana-7-10.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (13kB)
SKRIPSI - Lutfi Akbar Maulana-15-38.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (266kB)
SKRIPSI - Lutfi Akbar Maulana-39-72.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (300kB)
SKRIPSI - Lutfi Akbar Maulana-73-120.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (1MB)
SKRIPSI - Lutfi Akbar Maulana-121-124.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (15kB)
SKRIPSI - Lutfi Akbar Maulana-125-126.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (138kB)
SKRIPSI - Lutfi Akbar Maulana.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (2MB)
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini berjudul "Penggunaan Media Visual dalam pembelajaran Bahasa
Arab untuk meningkatkan penguasaan mufradat di Kelas IV Salafiyah Ula Islamic
Centre Bin Baz Yogyakarta Tahun Ajaran 2023/2024" Penelitian ini dimulai setelah
peneliti melakukan observasi awal terhadap siswa kelas IV Putra di Salafiyah Ula
Islamic Center Bin Baz Yogyakarta yang menunjukkan perbedaan prestasi belajar yang
menunjukkan perbedaan yang signifikan dalam prestasi belajar, dengan pencapaian
yang lebih mencolok dan unggul jika dibandingkan dengan kelas lain. Adapun tujuan
lain penelitian ini adalah untuk mengetahui Penggunaan Media Visual dalam
pembelajaran Bahasa Arab untuk meningkatkan penguasaan mufradat di Kelas IV
Salafiyah Ula Islamic Centre Bin Baz Yogyakarta, mendapatkan pemahaman tentang
jenis media visual yang digunakan dan memahami faktor-faktor yang mendukung serta
menghambat keberhasilannya. Penelitian ini merupakan studi kualitatif yang dilakukan
pada siswa kelas IV di Salafiyah Ula Pondok Pesantren Islamic Center Bin Baz
Yogyakarta. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara, dan
dokumentasi, serta analisis kualitatif. Validasi data dilakukan dengan menggunakan
triangulasi sumber dan metode. Hasil penelitian ini yaitu, 1. Media visual memberikan
kontribusi besar dalam memudahkan siswa dalam menghafal dan mengingat mufradat,
sehingga mereka dapat belajar bahasa Arab dan pembelajaran Diniyah dengan lebih
efektif. 2. Faktor pendukung penggunaan media visual dalam pembelajaran mufradat
vii
adalah sebagai berikut: Ketersediaan perangkat media visual seperti proyektor, LCD,
atau papan tulis interaktif. Perencanaan yang matang dalam menyusun materi ajar
dengan mempertimbangkan kebutuhan siswa dan karakteristik materi yang
disampaikan. Kreativitas guru dalam menyajikan materi pembelajaran secara menarik
dan inovatif melalui media visual. Seleksi media visual yang berkualitas sesuai dengan
tujuan pembelajaran. Penggunaan media visual yang memungkinkan interaksi antara
guru dan siswa, serta antara siswa itu sendiri. Kesesuaian media visual dengan
kurikulum dan standar pembelajaran yang berlaku. Penyesuaian media visual dengan
kebutuhan dan kemampuan siswa untuk memahami materi. 3. Faktor Penghambat
dikarenakan Keterbatasan waktu dalam mengajar dan banyak siswa mengalami
kesulitan dalam mengingat kosakata baru karena mereka memiliki banyak materi lain
yang harus diingat di sekolah, terutama dalam tahfidz.
Kata kunci: Media Visual, Pembelajaran Mufradat, Bahasa Arab
ABSTRACT
This study is titled "The Use of Visual Media in Arabic Language Learning to
Enhance Vocabulary Mastery in Grade IV at Salafiyah Ula Islamic Centre Bin Baz
Yogyakarta Academic Year 2023/2024." The research began after the researcher
conducted initial observations on Grade IV male students at Salafiyah Ula Islamic
Center Bin Baz Yogyakarta, which showed significant differences in learning
achievement, with more outstanding and superior achievements compared to other
classes. The other objective of this research is to understand the use of visual media in
Arabic language learning to enhance vocabulary mastery in Grade IV at Salafiyah Ula
Islamic Centre Bin Baz Yogyakarta, to gain an understanding of the types of visual
media used, and to comprehend the factors that support or hinder its success. This
qualitative study was conducted with Grade IV students at Salafiyah Ula Pondok
Pesantren Islamic Center Bin Baz Yogyakarta. Data collection involved observation,
interviews, documentation, and qualitative analysis, with data validation through
triangulation of sources and methods. The findings of this research are as follows: 1.
Visual media significantly facilitate students in memorizing and recalling vocabulary,
thereby enhancing their effectiveness in learning Arabic language and Diniyah
education. 2. Supporting factors for the use of visual media in vocabulary learning
include the availability of visual media devices such as projectors, LCDs, or interactive
whiteboards, meticulous planning in developing teaching materials considering
students' needs and the characteristics of the materials, teachers' creativity in delivering
ix
learning materials attractively and innovatively through visual media, selection of
quality visual media aligned with learning objectives, interactive use of visual media
facilitating interaction between teachers and students, and among students themselves,
alignment of visual media with curriculum and applicable learning standards, and
adaptation of visual media to students' needs and abilities in understanding the material.
3. Inhibiting factors arise due to time constraints in teaching and many students
experiencing difficulty in remembering new vocabulary as they have to memorize
numerous other materials in school, particularly in tahfiz.
Keyword: Visual Media, Mufradat Learning, Arabic Language
| Item Type: | Thesis (Other) | 
|---|---|
| Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BL Religion L Education > L Education (General)  | 
        
| Divisions: | Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education | 
| Depositing User: | mrs Admin Repository | 
| Date Deposited: | 11 Oct 2025 03:05 | 
| Last Modified: | 11 Oct 2025 03:05 | 
| URI: | http://repository.stitmadani.ac.id/id/eprint/339 | 
