Zulkarnain, Dicky (2025) IMPLEMENTASI METODE AL-MUBASYARAH PADA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI SALAFIYAH ULA ISLAMIC CENTRE BIN BAZ YOGYAKARTA TAHUN AJARAN 2024/2025. Other thesis, Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta.
![[thumbnail of Abstrak]](http://repository.stitmadani.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
Abstrak.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (217kB)
![[thumbnail of Bab I]](http://repository.stitmadani.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
BAB I.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (753kB)
![[thumbnail of Bab II]](http://repository.stitmadani.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
BAB II.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 29 May 2025.
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (327kB)
![[thumbnail of Bab III]](http://repository.stitmadani.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
BAB III (2).pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 29 May 2025.
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (0B)
![[thumbnail of Bab IV]](http://repository.stitmadani.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
BAB IV.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 29 May 2025.
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (302kB)
![[thumbnail of Bab V]](http://repository.stitmadani.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
BAB V.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (212kB)
![[thumbnail of Daftar pustaka]](http://repository.stitmadani.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
DAFTAR PUSTAKA.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (188kB)
![[thumbnail of FULL TEKS]](http://repository.stitmadani.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
SKRIPSI_DICKY_ZULKARNAIN.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only until 29 May 2025.
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.
Download (4MB)
Abstract
ix
ABSTRAK
Dicky Zulkarnain : 2025. Implementasi Metode Al-mubasyarah Pada
Pembelajaran Bahasa Arab Di Salafiyah Ula Islamic Centre Binbaz Yogyakarta
2025
Skripsi S1 PBA: Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta
Pembimbing : Zulkifli Hayad, M.Pd
Kata Kunci: Implementasi, Metode Al-mubasyarah, Pembelajaran Bahasa Arab.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahu dan mendeskripsikan
implementasi metode Al-mubasyarah dalam pembelajaran Bahasa Arab di
Salafiyah Ula Islamic Centre Bin Baz Yogyakarta pada tahun ajaran 2024/2025.
Latar belakang penelitian ini didasarkan pada pentingnya penguasaan Bahasa Arab
di lingkungan pendidikan Islam serta perlunya strategi pembelajaran yang sesuai
dengan karakteristik peserta didik pemula. Metode Al-mubasyarah dipilih karena
menekankan pembelajaran secara langsung, interaktif, dan kontekstual, sehingga
siswa terlibat aktif dalam proses belajar dan mampu menggunakan Bahasa Arab
secara praktis dalam kehidupan sehari-hari.Penelitian ini menggunakan pendekatan
kualitatif deskriptif dengan teknik pengumpulan data berupa wawancara, observasi,
dan dokumentasi. Informan dalam penelitian ini terdiri dari kepala sekolah, guru
Bahasa Arab, dan siswa Salafiyah Ula. Hasil penelitian menunjukkan bahwa
implementasi metode Al-mubasyarah dilakukan melalui empat tahapan, yaitu:
pemetaan awal, perencanaan pembelajaran, pelaksanaan pembelajaran, dan
evaluasi serta refleksi. Proses pembelajaran dilakukan dengan menunjuk objek
secara langsung, pengucapan mufrodat, dialog sederhana, serta kegiatan tanya
jawab aktif antara guru dan siswa.Faktor-faktor yang mendukung keberhasilan
implementasi metode ini meliputi dukungan struktur birokrasi sekolah,
ketersediaan sumber daya manusia yang kompeten, fasilitas pembelajaran yang
memadai, serta komunikasi yang efektif antara guru dan siswa. Sementara itu,
faktor penghambatnya meliputi keterbatasan waktu pembelajaran, kurangnya
motivasi sebagian siswa, dan variasi kemampuan kosa kata antar siswa. Meskipun
demikian, penerapan metode Al-mubasyarah terbukti mampu meningkatkan
kemampuan siswa dalam memahami dan menggunakan Bahasa Arab dasar,
terutama dalam aspek mendengarkan dan berbicara. Penelitian ini menyimpulkan
bahwa implementasi metode Al-mubasyarah merupakan pendekatan yang relevan
untuk diterapkan dalam pembelajaran Bahasa Arab di tingkat dasar. Dengan
perencanaan dan pelaksanaan yang tepat, metode ini mampu menciptakan
pembelajaran yang aktif, menyenangkan, dan bermakna bagi peserta didik.
x
ABSTRACT
Dicky Zulkarnain: 2025. Implementation of the Al-mubasyarah Method in
Arabic Language Learning at Salafiyah Ula Islamic Centre Binbaz Yogyakarta
2025.
Bachelor Thesis in Arabic Language Education: Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah
Madani Yogyakarta
Advisor : Zulkifli Hayad, M.P.d
Keywords: Implementation, Al-mubasyarah Method, Arabic Language Learning,
This research aims to analyze the implementation of the Al-mubasyarah
method in Arabic language instruction at Salafiyah Ula Islamic Centre Bin Baz
Yogyakarta for the 2024/2025 academic year. The background of this study is
rooted in the importance of Arabic language proficiency in Islamic education
settings and the need for instructional strategies that align with the characteristics
of beginner learners. The Al-mubasyarah method was chosen because it emphasizes
direct, interactive, and contextual learning, enabling students to actively engage in
the learning process and apply Arabic in daily communication.The study employs
a descriptive qualitative approach with data collected through interviews,
observations, and document analysis. Informants include the principal, Arabic
language teachers, and students at Salafiyah Ula. The findings reveal that the
implementation of the Al-mubasyarah method follows four main stages: initial
needs assessment, instructional planning, teaching implementation, and evaluation
with reflection. Teaching activities involve directly pointing at objects, vocabulary
practice, simple dialogues, and active question-and-answer sessions between
teachers and students.Supporting factors include the school’s supportive
bureaucratic structure, qualified human resources, adequate learning facilities,
and effective communication. On the other hand, inhibiting factors include limited
instructional time, varying student motivation levels, and differences in vocabulary
mastery. Nevertheless, the method has proven effective in enhancing students’ basic
Arabic skills, particularly in listening and speaking. This study concludes that the
Al-mubasyarah method is an effective and relevant approach for teaching Arabic
at the primary level. With proper planning and execution, the method fosters active,
enjoyable, and meaningful language learning experiences for students.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BL Religion L Education > L Education (General) |
Divisions: | Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education |
Depositing User: | mrs Admin Repository |
Date Deposited: | 28 May 2025 22:51 |
Last Modified: | 28 May 2025 22:51 |
URI: | http://repository.stitmadani.ac.id/id/eprint/129 |