PERAN MEDIA GAMBAR DALAM PENGUASAAN KOSA KATA BAHASA ARAB (MUFRODAT) KELAS VIIA SALAFIYAH WUSTHO PONDOK PESANTREN ISLAMIC CENTRE BIN BAZ YOGYAKARTA TAHUN AJARAN 2023/2024

muhaimin, ayatullah (2025) PERAN MEDIA GAMBAR DALAM PENGUASAAN KOSA KATA BAHASA ARAB (MUFRODAT) KELAS VIIA SALAFIYAH WUSTHO PONDOK PESANTREN ISLAMIC CENTRE BIN BAZ YOGYAKARTA TAHUN AJARAN 2023/2024. Other thesis, sekolah tinggi ilmu tarbiyah madani yogyakarta.

[thumbnail of ABSTRAK] Text (ABSTRAK)
ABSTRAK.docx - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (15kB)
[thumbnail of BAB I] Text (BAB I)
BAB 1.docx - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (321kB)
[thumbnail of BAB II] Text (BAB II)
BAB II.docx - Submitted Version
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (35kB)
[thumbnail of BAB III] Text (BAB III)
BAB III.docx - Submitted Version
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (129kB)
[thumbnail of BAB IV] Text (BAB IV)
BAB IV.docx - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (23kB)
[thumbnail of FUUL TEXT] Text (FUUL TEXT)
SKRIPSI AYATULAH MUHAIMIN..docx - Published Version
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (4MB)
[thumbnail of daftar pustaka] Text (daftar pustaka)
DAFTAR PUSTAKA.docx - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (18kB)

Abstract

ABSTRAK
Penelitian ini berjudul "Peran Media Gambar Dalam Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab (Mufrodat) Kelas VII Salafiyah Wustho Pondok Pesantren Islamic Center Bin Baz Yogyakarta" penelitian ini dilatarbelakangi ketika peneliti melakukan pra observasi kepada siswa kelas VII jenjang Salafiyah Wustho Islamic Center Bin Baz Yogyakarta yang telah mempunyai perbedaan dalam prestasi belajar yaitu lebih menonjol dan lebih unggul dibanding kelas lain Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui Peran Media Gambar Dalam Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab (Mufrodat) Kelas VII A Salafiyah Wustho Pondok Pesantren Islamic Center Bin Baz Yogyakarta, mengetahui Peran Media Gambar Dalam Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab (Mufrodat) seperti apa dan mengetahui faktor keberhasilan dan penghambat dalam pembelajaran mufrodat ini adalah studi kualitatif pada murid kelas VIIA Salafiyah Wustho Pondok Pesantren Islamic Center Bin Baz Yogyakarta. Pengumpulan data menggunakan metode observasi, wawancara dan dokumentasi serta analisis kualitatif. Sedangkan validasi data dilakukan dengan triangulasi sumber dan metode. Hasil penelitian ini adalah sebagai berikut: Penggunaan media gambar dalam pembelajaran bahasa Arab, khususnya dalam konteks pembelajaran kosakata kecil-kecilan atau "mufrodat", memiliki keunggulan dan manfaat yang signifikan. Studi ini bertujuan untuk mengevaluasi peran media gambar dalam penguasaan kosa kata Bahasa Arab pada siswa kelas VIIA di Pondok Pesantren Islamic Centre Bin Baz Yogyakarta. Melalui hasil wawancara dengan guru dan santri, serta observasi terhadap praktik pembelajaran, ditemukan bahwa penggunaan media gambar memberikan kontribusi positif terhadap pemahaman visual, daya ingat, minat belajar, dan kemampuan komunikasi dalam bahasa Arab. Namun, tantangan juga muncul dalam penggunaan media gambar, terutama ketika mengilustrasikan kosakata yang abstrak atau kompleks. Oleh karena itu, penyesuaian yang bijaksana dalam memilih dan menyesuaikan gambar dengan tingkat pemahaman siswa menjadi kunci untuk memaksimalkan manfaat penggunaan media gambar dalam pembelajaran. Temuan ini menegaskan pentingnya integrasi media gambar dalam pendekatan pembelajaran bahasa di lingkungan pendidikan Islam seperti pondok pesantren.
Kata kunci: Pembelajaran Mufrodat, Media Gambar Dan Bahasa Arab

ABSTRACT
This research is entitled "The Role of Image Media in Mastering Arabic Vocabulary (Mufrodat) Class VII Salafiyah Wustho Islamic Center Bin Baz Yogyakarta Islamic Boarding School" This research was motivated by the researcher conducting pre-observations on class VII students at the Salafiyah Wustho Islamic Center Bin Baz Yogyakarta who had have differences in learning achievement, namely being more prominent and superior compared to other classes. The aim of this research is to find out the role of image media in mastering Arabic vocabulary (Mufrodat) Class VII A Salafiyah Wustho Islamic Center Islamic Boarding School Bin Baz Yogyakarta, to know the role of image media in Mastery of Arabic Vocabulary (Mufrodat) and knowing the success factors and obstacles in learning mufrodat is a qualitative study of class VIIA Salafiyah Wustho Islamic Center Islamic Boarding School Bin Baz Yogyakarta. Data collection used observation, interviews and documentation methods as well as qualitative analysis. Meanwhile, data validation was carried out by triangulating sources and methods. The results of this research are as follows: The use of image media in learning Arabic, especially in the context of learning small vocabulary or "mufrodat", has significant advantages and benefits. This study aims to evaluate the role of image media in mastering Arabic vocabulary in class VIIA students at the Bin Baz Islamic Center Islamic Boarding School, Yogyakarta. Through interviews with teachers and students, as well as observations of learning practices, it was found that the use of image media made a positive contribution to visual understanding, memory, interest in learning and communication skills in Arabic. However, challenges also arise in the use of image media, especially when illustrating abstract or complex vocabulary. Therefore, wise adjustments in selecting and adapting images to students' level of understanding are the key to maximizing the benefits of using image media in learning. These findings emphasize the importance of integrating image media in language learning approaches in Islamic educational environments such as Islamic boarding schools.
Keywords: Mufrodat Learning, Image Media and Arabic

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BL Religion
L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: mrs Admin Repository
Date Deposited: 30 Jun 2025 08:47
Last Modified: 30 Jun 2025 08:57
URI: http://repository.stitmadani.ac.id/id/eprint/301

Actions (login required)

View Item
View Item